Toimitusjohtajan katsaus

VVO-konsernin liikevaihto ja tulos olivat erinomaisia vuonna 2015 talouden yleisestä tilanteesta huolimatta. Sijoituskiinteistöjemme käypä arvo oli vuoden lopussa 4,0 miljardia euroa. Investoimme 235 miljoonaa euroa uudisrakentamiseen, vanhan asuntokannan ostoihin ja peruskorjaukseen. Tavoitteenamme on kasvattaa asuntomäärää 1 000 asunnon vuosivauhdilla. Rakenteilla oli katsauskauden lopussa yhteensä 1 189 vapaarahoitteista vuokra-asuntoa.

Vuoteen 2015 on sisältynyt paljon strategiamme toteuttamisen kannalta oleellisia muutoksia.

Siirryimme käyttämään kansainvälistä tilinpäätösstandardia (IFRS), jotta rahoituskanavia voidaan hyödyntää aiempaa monipuolisemmin ja voimme investoida voimakkaasti myös tulevaisuudessa.

Vastasimme asiakkaiden toiveisiin ja julkistimme verkossa toimivan asuntovuokraamon osoitteessa www.lumo.fi/kotinyt. Lumo kotinyt.fi -palvelu on täysin uudenlainen tapa vuokrata asunto heti. Uskomme siihen, että asukas on oman asumisensa paras asiantuntija, joten annoimme hänelle vallan: asiakas valitsee itselleen sopivan Lumo-vuokra-asunnon, maksaa ensimmäisen kuukauden vuokran ja muuttaa esimerkiksi seuraavana arkipäivänä. Uusi asuntovuokraamo osoittautui jo parin ensimmäisen päivän kuluessa menestykseksi.

Myös ympäristöä säästävä yhteiskäyttöauto kiinnostaa asiakkaitamme. Toimme Helsingissä, Espoossa, Tampereella, Jyväskylässä ja Turussa tiettyihin Lumo-kohteisiin yhteiskäyttöauton.

Näillä ja muilla innovatiivisilla palveluilla tarjoamme asiakkaillemme asumisen helppoutta ja joustavuutta.

VVO-konserni julkisti vuoden 2015 lopussa keskittyvänsä tulevaisuudessa markkinaehtoiseen toimintaan ja kertoi 8 631 vuokranmääritykseltään omakustannusperusteisen ARA-vuokra-asunnon siirtymisestä Y-Asunnoille.

Otimme myös kantaa valtion strategiseen hallitusohjelmaan ja julkaisimme omat teesimme. Hallitusohjelmaan on kirjattu useita hyviä ja odotettuja toimia, joilla parannettaisiin vuokra-asuntojen rakentamisen edellytyksiä.

Ilmastosopimuksen hengessä liityimme Climate Leadership Counciliin ja sitouduimme kehittämään ilmastoystävällisiä asumisen ratkaisuja.

Haluamme kehittyä palvelemaan asiakkaitamme yhä paremmin koko henkilöstömme voimin. Siksi olemme mukana myös Great Place to Work -tutkimuksessa, jonka tuloksista saamme hyvää vertailutietoa matkallamme yhä paremmaksi työpaikaksi ja vuokranantajaksi.

Kiitos hyvästä katsauskaudesta!

Jani Nieminen