Asuntovuokraus

Vuokra-asuntojen kysyntä jatkui hyvänä kaikilla VVO-konsernin toimintapaikkakunnilla. Suurin kysyntä kohdistui aiempien vuosien tapaan pienimpiin asuntoihin eli yksiöihin ja kaksioihin.

Asuntojen taloudellinen vuokrausaste pysyi hyvällä tasolla ja oli katsauskaudella
97,5 (98,1) prosenttia. Katsauskauden päättyessä peruskorjausten vuoksi tyhjänä oli 472 (462) asuntoa. Vaihtuvuus, johon sisältyvät sisäiset vaihdot, nousi hieman verrattuna tilikauden 2014 vastaavaan jaksoon ja oli 20,4 (19,8) prosenttia.

Markkinaehtoisten Lumo-asuntojen, joita oli 27 233 (26 493) kappaletta, keskineliövuokra oli katsauskauden lopussa 13,92 (13,27) euroa ja keskimäärin kauden aikana 13,74 (13,12) euroa. Omakustannusvuokranmäärityksen piiriin kuuluvien VVO-asuntojen, joita oli 13 666 (14 175) kappaletta, vastaavat luvut olivat kauden päättyessä 12,80 (12,45) euroa ja katsauskauden aikana keskimäärin 12,72 (12,37) euroa.

Aktiivisten hakemusten (hakemus voimassa 3 kk) määrä oli katsauskauden lopussa 18 733 (22 133) kappaletta. Aktiivisia hakemuksia irtisanottua asuntoa kohden oli keskimäärin 19,7 (23,7) kappaletta. Katsauskauden aikana uusia asuntohakemuksia saapui 48 422 (54 752).

Katsauskauden aikana teimme kehitystyötä tehdäksemme asunnon vuokraamisen asiakkaalle aiempaakin helpommaksi. Heti katsauskauden jälkeen, lokakuun alussa, julkistimme verkossa toimivan asuntovuokraamon osoitteessa www.lumo.fi/kotinyt. Kotinyt.fi-palvelu on uudenlainen tapa vuokrata asunto heti: asiakas valitsee itselleen sopivan Lumo-vuokra-asunnon, maksaa ensimmäisen kuukauden vuokran ja muuttaa esimerkiksi seuraavana arkipäivänä. Uusi asuntovuokraamo osoittautui jo parin ensimmäisen päivän kuluessa menestykseksi uusien asiakkaiden keskuudessa.

Keskimääräinen asiakkuusaika säilyi erinomaisena ja oli 5,9 (5,9) vuotta. Onnistuneen vuokravalvonnan ja asumisneuvonnan vuoksi vuokrasaatavien määrä suhteessa vuokraustoiminnan vuositason liikevaihtoon pysyi alhaisena ja oli katsauskauden päättyessä 1,2 (1,2) prosenttia.

Vuosittain tehtävän asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset valmistuivat katsauskauden aikana, ja niiden mukaan sekä Lumo- että VVO-asukkaiden tyytyväisyys on pysynyt korkeana. Asukkaat ovat tyytyväisiä asiakaspalveluun, asuntojen sijaintiin, yhä parempaan kiinteistönhoitoon, verkkopalveluihin sekä alhaiseen vuokravakuuteen. Remontointimahdollisuudet ja vuokran hintaan kuuluva nettiyhteys saivat myös kiitosta.

Taloudellinen vuokrausaste Q3/2015

%2010201120122013Q3/20142014Q1/2015Q2/2015Q3/2015