Lähes
90 %
asiakkaista suosittelee VVO-konsernia vuokranantajana
Yhtiön vuokra-asuntokannasta 68 prosenttia on vuokran määräytymiseltään markkinaehtoista. Markkinaperusteisessa vuokraustoiminnassa asuntojen vuokrat määräytyvät markkinoiden ja kustannuskehityksen mukaan.
Yhtiö määrittelee markkinaehtoiset vuokransa niin, että ne tukevat yhtiön kestävän kasvun tavoitteita. Markkinaehtoisten Lumo-asuntojen valtakunnallinen keskineliövuokra oli tilikauden aikana keskimäärin 13,72 euroa. Vesi ja laajakaistayhteys sisältyvät vuokraan.
5,9
vuotta
keskimääräinen asumisaika
VVO-konsernin vuokrakehitys on ennustettavaa. Konsernin vuokratavassa määritellään vuokrien tasokorotuksien enimmäismäärät. Vuokrien määräytymisen perusteet käsitellään ja hyväksytään vuosittain asukashallituksessa ja alueellisissa asukashallinnon talouden teemailloissa.
VVO-konserni tarjoaa vuokra-asuntoja kasvukeskuksissa, korkean asuntokysynnän alueilla. Hyvä taloudenhoito, kiinteistöjen suunnitelmallinen ylläpito ja ennakoiva korjaustoiminta vaikuttavat vuokrien kehityksen ennustettavuuteen. Uudiskohteiden rakentamisella ja olemassa olevien kiinteistöjen ostoilla lisätään vuokra-asuntojen tarjontaa voimakkaimman kysynnän alueilla.
Hyvä asiakaskokemus sekä palvelun helppous ja vaivattomuus ohjaavat VVO-konsernin toimintaa. Vuorovaikutus asukkaiden kanssa ja tiivis asukasyhteistyö lisäävät asumisen turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Sarake 1 | |
Tuloverot 22,1 | 22,1 |
Kiinteistöverot 9,9 | 9,9 |
Varainsiirtoverot 1,1 | 1,1 |
Työnantajamaksut 4,3 | 4,3 |
Investointeihin sisältyvä tilittämätön alv 25,6 | 25,6 |
Muihin hankintoihin sisältyvä tilittämätön alv 25,8 | 25,8 |
Tilitetty alv 3,5 | 3,5 |
Ennakonpidätykset palkoista 6,1 | 6,1 |
Vuosittain tehtävän asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan asukkaiden tyytyväisyys on pysynyt edelleen korkeana. Vuoden 2015 asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan lähes 90 prosenttia asiakkaistamme suosittelee tai olisi valmis suosittelemaan VVO-konsernia vuokranantajana. Asukkaat ovat tyytyväisiä muun muassa asiakaspalveluun, asuntojen sijaintiin, yhä parempaan kiinteistönhoitoon, verkkopalveluihin sekä alhaiseen vuokravakuuteen. VVO-konserni käyttää asukastyytyväisyyskyselyn tuloksia toimintansa jatkuvaan kehittämiseen. Vuonna 2015 kehitettiin asumisen joustavuutta ja yhteisöllisyyttä lisääviä edelläkävijäpalveluja sekä kiinnitettiin erityistä huomiota kiinteistönhoitoon ja -ylläpitoon. Nettosuositteluindeksi vuonna 2015 oli 38 (Uuden asukkaan kysely).
Asiakassuhteemme ovat pitkiä: keskimääräinen asumisaika vuokrakodeissamme on 5,9 vuotta.
VVO-konserni hoitaa ja kehittää asunto-omaisuuttaan kustannustehokkaalla ylläpito- ja korjaustoiminnalla sekä pitkäjänteisillä investoinneilla. Asunto-omaisuuden arvonkehityksen ja vuokrattavuuden varmistaminen ovat toiminnan pääpainopisteitä. Vuonna 2015 asiakastyytyväisyys huoltopalveluihin parani ja kiinteistönhoidon laadunhallintajärjestelmän (Laaki) pisteet nousivat.
Yhtiö vahvistaa tasetta kehittämällä ja johtamalla rahoituksen ja kiinteistösalkun hallintaa. VVO-konserni panostaa riskienhallintaan, henkilöstöjohtamiseen ja osaamiseen sekä innovointikyvyn kasvattamiseen.